torsdag den 28. maj 2015

Inspirationskilder

En af inspirationerne til Thorvaldsens testamente er forfatteren P.G. Wodehouses romaner om den engelske landadels driverliv omkring starten af forrige århundrede. Wodehouse skrev næsten hundrede bøger i sin lange karriere og er i Danmark nok bedst kendt for historierne (+ filmatiseringerne) om lapsen Bertie Wooster og hans butler Jeeves.
Hugh Laurie & Stephen Fry
De fleste Wodehouse-romaner udspiller sig på store godser, og sådan et fik jeg også brug for, da jeg sad og skrev min roman. Men så kom jeg i tanker om Nysø Gods ved Præstø, hvor guldalderfolkene i gamle dage samledes til soireer - og hvor den kunstglade Baronesse Stampe skrev sine meget private dagbøger om gæsterne. Disse afslørende dagbøger spiller en central rolle i bogens plot.

Baronesse Stampes erindringer udkom
i stærkt redigeret version efter hendes død.

Hvor mange profiler kan du genkende?
Jeg fik hjælp fra Præstø turistbureau og Det Kgl. Biblioteks billedarkiv, da jeg skulle skrive kapitlerne om Nysø. Det var derfor med en vis bæven, at jeg for nylig kørte sydpå og beså godset i virkeligheden. Men bortset fra et par buske, der på Google Maps lignede træer, var alt, som jeg havde beskrevet det i historien. Alt, gentager jeg. Også stanken af gylle.

Selve godset er privatejet og lukket for offentligheden, men der er adgang til haverne. Nær parkens voldgrav står det atelier, som Baronesse Stampe i 1839 byggede til Thorvaldsen. På nedenstående maleri kan man akkurat ane billedhuggeren foran atelieret - men det er umuligt at se, om han også denne dag er iført sit foretrukne søndagskostume: 'Sloprok, Tøfler og Underbuxer'.
Nysø Gods, malet af Heinrich Buntzen omkring 1843

Ingen kommentarer:

Send en kommentar