tirsdag den 12. maj 2015

Hvad er sjovt? (Første del: dialoger)

Det er hundesvært at skrive sjove replikskifter. I hvert fald hvis de skal klinge naturligt. Enhver skribent kan fabrikere muntre ordvekslinger af revytypen ('Tjener, der er er en flue i min suppe...') - men som tilskuer til munterhederne bliver man snart træt.

I min verden er de sjoveste replikskifter umiddelbare og naturlige - og meget gerne korte. Hvis læseren er tvunget til at studere teksten en ekstra gang for at fatte vitsen, er forfatterens triumf komplet. Her følger et replikskifte mellem to mænd, som jeg griner af, hver gang jeg kommer i tanker om det:

- Your wife told me to get hold of her specifically.
- She told you to get hold of her what?

Dét er sjovt!
(Hvis nogen genkender citatet, der stammer fra en engelsk roman, bliver jeg imponeret.)

Blog-ejeren var engang redaktør for
denne verdensberygtede danske humorist.
Han var ikke sjov.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar