mandag den 11. maj 2015

Rastløse forfattere

Netop nu ligger jeg i min portugisiske hængekøje og spekulerer på, om Thorvaldsens testamente var blevet en bedre bog, hvis jeg havde været af samme hyperaktive gemyt som disse folk:

Haruki Murakami: 'Jeg står op klokken 4 om morgenen og arbejder i fem-seks timer. Om eftermiddagen løber jeg ti kilometer og svømmer halvanden kilometer (eller begge dele). Så læser jeg lidt, lytter til musik og går i seng klokken ni.'

Kurt Vonnegut: 'Jeg vågner klokken 5.30, arbejder til klokken otte, spiser morgenmad og arbejder videre til klokken ti. Så går jeg ind til byen, ordner et par ærinder og går derpå over til den lokale svømmehal og svømmer i en halv time (...) Jeg går i seng ved ti-tiden og laver armbøjninger og mavebøjninger hele tiden...'

Toni Morrison står op klokken 5. Hemingway var oppe klokken seks, nogenlunde samtidig med Victor Hugo (dog cirka 100 år forskudt). William Gibson står op klokken 7 for at gå til pilates. Tor Nørretranders tilbringer de fleste af døgnets lyse timer i kajak ...


Men heldigvis er der også mindre rastløse typer imellem: F. Scott Fitzgerald var sjældent ude af fjerene før 11 om formiddagen. Charles Bukowski trak den som regel til klokken 12. Døgnvenderen over dem alle er dog Hunter S. Thompson, hvis daglige rutine så sådan ud:

15:00 forfatteren vågner
15:05 Chivas Regal, aviser og cigaretter
15:45 kokain
15:50 mere Chivas, cigaretter
16:05 dagens første kop kaffe, cigaretter
16:15 kokain
16:16 appelsinjuice, cigaretter
16:30 kokain
16:54 kokain
17:05 kokain
17:11 kaffe, cigaretter
17:30 mere is i Chivas'en
17:45 kokain
18:00 hash
19:05 En middag bestående af: Heineken, 2 margaritas, coleslaw, taco-salat, friturestegte løgringe, gulerodskage, is, friturestegte bønner, cigaretter, mere Heineken, kokain og en Chivas-sorbet til dessert.
21:00 store mængder kokain
22:00 LSD
23:00 Chartreuse, kokain, hash
23:30 kokain osv.
Midnat: forfatteren sætter sig til tastaturet

5 kommentarer:

  1. Det lyder som en af Howard Marks' røverhistorier. Alle og enhver ved jo, at grapefrugter var en essentiel og uundværlig bestanddel af H.S.Thompsons morgenkomplet. Hilsen overnørden.

    SvarSlet
  2. Nu er der et link til kilden, som ikke er Howard Marks. Og ganske rigtigt tyrer HST grapefrugt efter midnat. Samt fettuccine og gin...

    SvarSlet
  3. jeg bliver så trist af at høre om alle de elitesvømmende kække forfattere, der står op kl 4 om morgenen (natten hvis du spørger mig), og jeg bliver så glad og håbefuld når jeg hører om gode gamle Hunter S. han havde sgu stil - svømning??!! - hvis jeg hører mere om svømning - så smider jeg deres bøger i vandet, så må vi håbe de også ka' svømme, hilsen ham der så gerne vil være f

    SvarSlet
  4. Haruki Murakamis tipoldefar er ældre end bjergene og har siden tertiærtiden fulgt denne rutine: 'Jeg træder ud af kosteskabet klokken to om morgenen og arbejder i seksogtredive timer. Hver halve time løber jeg femten tusind kilometer og svømmer over Atlanterhavet (og tilbage igen). Så læser jeg lidt i Playboy, lytter til Liberace og går tilbage i kosteskabet omkring solnedgang.'

    SvarSlet
  5. Aha!: "Det første der slog mig da jeg læste undersøgelsen var at jeg endelig fattede hvordan Hunter S. Thompson undgik at krænge over af hepatitis i en alder af nogen og tredive. Jeg havde en lille eureka-oplevelse da jeg satte hans næsten monomane tilhang til grapefrugt sammen med min nye viden.

    Jeg nød selv Hunters beskrivelse af hans morgenmadsritual, der bemærkelsesværdigt nok altid indebar intet mindre end 2 hele grapefrugter. Derudover har Hunter i andre sammenhænge omtalt grapefrugter som en af de små fornøjelser der gør livet lidt bedre, meget ligesom kokain, rom, is og håndkanoner af høj kaliber. Men nok om den lille digression."
    Læs mere her: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=50304&p=677537&hilit=grapefrugt#p677537

    SvarSlet