lørdag den 20. juni 2015

Glemte bøger II

Her er et patchwork af nogle af de bøger, jeg har rodet på plads eller oversat i dette årtusind.
Synet af forsiderne kan få det til at krible i mig den dag i dag. De minder mig nemlig om processen med at bringe de pågældende udgivelser på plads. Nogle bøger bevæger sig fra idé til færdig bog på halvanden måned, mens andre kræver flere års tilløb. Uanset hvilken type, der er tale om, repræsenterer hver eneste bog en periode i redaktørens liv. (Og i forfatterens - men skidt med ham/hende.)

En af de sjoveste bøger, jeg har været med til at lave, er denne:
Ideen til bogen var forlagets, og oprindeligt skulle den være skrevet af en anden studievært fra DR, men da den pågældende idiot aldrig dukkede op til de aftalte møder, blev Jacob Riising indkaldt. Han viste sig at være ekstremt pjattet og barnlig, men også stabil og pålidelig. Og ikke mindst ukrukket. Der gik omkring 3 måneder, fra han fik ideen præsenteret, til manuskript og illustrationer lå klar. Den er meget vellykket, synes jeg, men kun ganske få mennesker kender bogen. Hvis nogen støder på et antikvarisk eksemplar, må de gerne købe det til mig.

Her er en af teksterne fra bogen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar